Friday, January 8, 2021

BBN3402SATU2020: MINGGU 11 TERJEMAHAN VIDEO(2)

 

TERJEMAHAN BAHASA MELAYU:

5. Kepentingan Kajian (Bab 1)

Bab 1. 1.6 kepentingan kajian. Kepentingan kajian ini memang kita kena ceritakan atau jelaskan dengan terperinci ya kerana disini, biasanya didalam borang pemeriksa, kita ada  satu bahagian yang menunjukkan apakah kepentingan kajian ini. iyalah kalau kajian tidak penting, mengapa kita nak jalankan kajian kan. Jadi, sebab ada kepentinganlah kita jalankan kajian. Untuk bahagian ini, kita akan tulis dengan menggunakan subtopik. Jadi, subtopik bawahnya ada lagi subtopik yang lain. Jadi, yang bahagian ini kita kena ambil. Contohnya, kajian kita tentang wacana tekstual skrip animasi cerita rakyat. Jadi apa? Kajian ini penting kerana apa? Untuk siapa? Jadi kita kena nyatakan. Tapi dalam kepentingan kajian kita kena jelaskan mengikut yang besar dahulu. Jadi kalau daripada kajian ini, kita lihat mungkinlah kepentingan kepada masyarakat. Jadi, apa dia? kena huraikan bawah ini. Masyarakat itu besar. Kita kena huraikan dlm satu perenggan. Kemudian, kecilkan lagi menjadi 1.6.2 apa yang kecil lagi. Contohnya, Kementerian Pelajaran atau Kementerian Pendidikan. Jadi, letak tajuk ini maknanya kajian ini penting untuk yang ini. Jadi huraikan bawah dia. Kenapa dia penting? Tetapi, pastikan apabila hurai kita kaitkan balik dengan kajian kita. Makna tajuk atau kajian kita tu dari segi mana. Dari sudut manakah yang penting? Kemudian turun lagi, yang lebih kecil lagi. Mungkin sekolah? Sekolah itu dari sudut yang mana? dari segi mana yang pentingnya kajian ini. Jadi, adakah dia penting kepada guru sahaja? guru besar ataupun pelajar? Jadi itu yang lain pula. Jadi yang ini kita boleh letak pelajar. Dari yang besar hingga yang kecil. Jadi sekarang dari segi mana pentingnya? Huraikan pula dalam satu perenggan. Kemudian, mungkinlah guru kerana guru perlu menyediakan bahan untuk pengajaran dan pembelajaran (P&P). Jadi, kita huraikan dari segi apa? Jadi dalam ini kadangkala didapati ada penyelia yang menyatakan bahawa setiap huraian dalam ini yang awak telah jelaskan untuk sub-sub topik ini perlu disokong dengan kajian sarjana lain atau kajian-kajian lain. Boleh juga. Seperti yang saya katakan, ini terpulang kepada penyelia kerana iaitu kita ini sebagai penyelia mempunyai different school of thought. Pemikiran kita berbeza. Jadi mungkin ada penyelia kata “baik, awak letak sokongan untuk tiap satu”. Mengapa pentingnya kepada masyarakat? Mengapa penting kepada kementerian? Kenapa sekolah? Kenapa pelajar? Kenapa guru? Jadi mesti ada sokongan. Jadi mcm saya, bagi saya kalau dihuraikan bagi saya ialah kepentingan kajian ini menurut kajian ialah menurut kajian awak sendiri. Jadi apabila kita buat huraian, ia mesti berkaitan rapat dengan kajian kita. Jadi, huraikan dari sudut mana pentingnya. Jadi, bila kita buat huraian, kalau bagi saya jikalau tiada rujukan pun tidak mengapa kerana huraian yang awak tulis dalam ini sudah cukup jelas untuk setiap satu. Betapa pentingnya tiap-tiap satu ini. Betapa pentingnya kajian ini kepada masyarakat, kementerian, sekolah, pelajar, dan guru. Jumlah kepentingan ini biasanya tidak akan kita letak satu kepentingan sahaja.  Nampak kajian ini tidak penting. Jadi biasanya kita akan letak minima 3, maksima 5. Ini biasalah. Misalnya, kalau mahu lebih dari 5 boleh tetapi kalau terlampau banyak mungkin yang banyak itu dalam kategori yang sama. Jadi, tidak perlulah kita letak terlalu banyak sub-sub topik. Kita boleh cantumkan supaya ianya menjadi  satu subtopik yang lain. Hal ini kerana, apabila terlalu banyak kadangkala sebagai pemeriksa, kita melihat ok mengapa ini sama dengan ini, ini sama dengan ini, ini sama dengan itu. Kenapa awak perlu huraikan pecahkan dia pula? Jadi kalau minima 3 ok. Jadi kita boleh kumpulkan. Jadi ingat, bila buat penyusunan kepentingan kajian ini mestilah daripada besar. Masyarakat itu luas ya, kecil kecil kecil akhirnya individu ya, pelajar guru.

TERJEMAHAN BAHASA INGGERIS:

5. Significance of the Study (Chapter 1)

Chapter 1. 1.6 importance of study. The importance of this study we have to tell or explain in detail because here, usually in the examiner form, we have a section that shows what the importance of this study. Yes, if research is not important, why do we want to conduct research instead. So, because it is important that we conduct a study. For this section, we will write using subtopics. So, the subtopic below there are other subtopics. So, this is the part we have to take. For example, our study of the textual discourse of animated folklore scripts. So what? This study is important because of what? For whom? so we have to state. But in the importance of study, we have to explain according to the big first. So, if from this study, we see it may be of interest to society. So, what is he? have to describe below. The community is huge. We have to explain in one paragraph. Then, shrink again to 1.6.2 what is smaller again. For example, the Ministry of Education or the Ministry of Education. So, put this title means this study is important for this one. So, describe below him. Why is he important? But, make sure when our description relates back to our study. What is the meaning of our title or study? From which point is it important? Then down again, the smaller one. Maybe school? From which angle is the school? in what sense is this study important. So, is he important to the teacher only? headmaster or student? So that's another one. So, this one we can place students. From the big to the small. So now in what sense is it important? Explain in one paragraph. Then, it may be the teacher because the teacher needs to provide materials for teaching and learning (T&L). So, what do we describe in terms of? So, in this sometimes it is found that there are supervisors who state that every description in this that you have explained for these sub-topics should be supported by other scholarly studies or other studies. Yes. As I said, this is up to the supervisor because we as supervisors have a different school of thought. Our thinking is different. So, there may be a supervisor saying "well, you put support for each one". Why is it important to society? Why is it important to the ministry? Why school? Why students? Why teacher? So, there must be support. So mcm me, for me if elaborated for me is the importance of this study according to the study is according to your own study. So, when we make a description, it must be closely related to our study. So, explain from which angle it is important. So, when we make a description, it is okay for me if there is no reference because the description you wrote in this is clear enough for each one. How important each of these is. How important this study is to the community, ministries, schools, students, and teachers. This amount of interest usually we will not place one interest only. It seems that this study is not important. So usually, we will place a minimum of 3, a maximum of 5. This is normal. For example, if you want more than 5 you can, but if there are too many, it is possible that many are in the same category. So, we do not need to put too many sub-topics. We can put it together so that it becomes another subtopic. This is because, when there are too many sometimes as examiners, we see okay why this is the same as this, this is the same as this, this is the same as that. Why do you have to explain to break him anyway? So, if a minimum of 3 is okay. So, we can collect. So, remember, when compiling the importance of this study must be from large. The community is vast yes, small small small finally individual yes, student teacher.

RUJUKAN: YouTube Channel Prof. Dr Normaliza - https://youtu.be/ybSmRq8m-RU

BUKTI SUBSCRIBE YOUTUBE:



BUKTI KEHADIRAN:



No comments:

Post a Comment

BBN3401SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN COMPUTER

  NURHANI HASYA BINTI SHAHRIZAN  197773 Bismillah…. Dengarlah coretan dan rintihan saya ini.. Sem 5 ni mencabar betul. Lagi-lagi kene hada...