TERJEMAHAN BAHASA MELAYU:
5. Kepentingan Kajian
(Bab 1)
Bab 1. 1.6 kepentingan kajian.
Kepentingan kajian ini memang kita kena ceritakan atau jelaskan dengan
terperinci ya kerana disini, biasanya didalam borang pemeriksa, kita ada satu bahagian yang menunjukkan apakah
kepentingan kajian ini. iyalah kalau kajian tidak penting, mengapa kita nak jalankan
kajian kan. Jadi, sebab ada kepentinganlah kita jalankan kajian. Untuk bahagian
ini, kita akan tulis dengan menggunakan subtopik. Jadi, subtopik bawahnya ada lagi
subtopik yang lain. Jadi, yang bahagian ini kita kena ambil. Contohnya, kajian
kita tentang wacana tekstual skrip animasi cerita rakyat. Jadi apa? Kajian ini penting
kerana apa? Untuk siapa? Jadi kita kena nyatakan. Tapi dalam kepentingan kajian
kita kena jelaskan mengikut yang besar dahulu. Jadi kalau daripada kajian ini,
kita lihat mungkinlah kepentingan kepada masyarakat. Jadi, apa dia? kena
huraikan bawah ini. Masyarakat itu besar. Kita kena huraikan dlm satu perenggan.
Kemudian, kecilkan lagi menjadi 1.6.2 apa yang kecil lagi. Contohnya,
Kementerian Pelajaran atau Kementerian Pendidikan. Jadi, letak tajuk ini maknanya
kajian ini penting untuk yang ini. Jadi huraikan bawah dia. Kenapa dia penting?
Tetapi, pastikan apabila hurai kita kaitkan balik dengan kajian kita. Makna
tajuk atau kajian kita tu dari segi mana. Dari sudut manakah yang penting? Kemudian
turun lagi, yang lebih kecil lagi. Mungkin sekolah? Sekolah itu dari sudut yang
mana? dari segi mana yang pentingnya kajian ini. Jadi, adakah dia penting kepada
guru sahaja? guru besar ataupun pelajar? Jadi itu yang lain pula. Jadi yang ini
kita boleh letak pelajar. Dari yang besar hingga yang kecil. Jadi sekarang dari
segi mana pentingnya? Huraikan pula dalam satu perenggan. Kemudian, mungkinlah
guru kerana guru perlu menyediakan bahan untuk pengajaran dan pembelajaran (P&P).
Jadi, kita huraikan dari segi apa? Jadi dalam ini kadangkala didapati ada
penyelia yang menyatakan bahawa setiap huraian dalam ini yang awak telah
jelaskan untuk sub-sub topik ini perlu disokong dengan kajian sarjana lain atau
kajian-kajian lain. Boleh juga. Seperti yang saya katakan, ini terpulang kepada
penyelia kerana iaitu kita ini sebagai penyelia mempunyai different school
of thought. Pemikiran kita berbeza. Jadi mungkin ada penyelia kata “baik,
awak letak sokongan untuk tiap satu”. Mengapa pentingnya kepada masyarakat? Mengapa
penting kepada kementerian? Kenapa sekolah? Kenapa pelajar? Kenapa guru? Jadi mesti
ada sokongan. Jadi mcm saya, bagi saya kalau dihuraikan bagi saya ialah kepentingan
kajian ini menurut kajian ialah menurut kajian awak sendiri. Jadi apabila kita
buat huraian, ia mesti berkaitan rapat dengan kajian kita. Jadi, huraikan dari
sudut mana pentingnya. Jadi, bila kita buat huraian, kalau bagi saya jikalau
tiada rujukan pun tidak mengapa kerana huraian yang awak tulis dalam ini sudah cukup
jelas untuk setiap satu. Betapa pentingnya tiap-tiap satu ini. Betapa
pentingnya kajian ini kepada masyarakat, kementerian, sekolah, pelajar, dan
guru. Jumlah kepentingan ini biasanya tidak akan kita letak satu kepentingan sahaja.
Nampak kajian ini tidak penting. Jadi biasanya
kita akan letak minima 3, maksima 5. Ini biasalah. Misalnya, kalau mahu lebih dari
5 boleh tetapi kalau terlampau banyak mungkin yang banyak itu dalam kategori yang
sama. Jadi, tidak perlulah kita letak terlalu banyak sub-sub topik. Kita boleh
cantumkan supaya ianya menjadi satu
subtopik yang lain. Hal ini kerana, apabila terlalu banyak kadangkala sebagai
pemeriksa, kita melihat ok mengapa ini sama dengan ini, ini sama dengan ini,
ini sama dengan itu. Kenapa awak perlu huraikan pecahkan dia pula? Jadi kalau
minima 3 ok. Jadi kita boleh kumpulkan. Jadi ingat, bila buat penyusunan kepentingan
kajian ini mestilah daripada besar. Masyarakat itu luas ya, kecil kecil kecil
akhirnya individu ya, pelajar guru.
TERJEMAHAN BAHASA INGGERIS:
5. Significance of the
Study (Chapter 1)
Chapter 1. 1.6 importance
of study. The importance of this study we have to tell or explain in detail
because here, usually in the examiner form, we have a section that shows what
the importance of this study. Yes, if research is not important, why do we want
to conduct research instead. So, because it is important that we conduct a
study. For this section, we will write using subtopics. So, the subtopic below
there are other subtopics. So, this is the part we have to take. For example,
our study of the textual discourse of animated folklore scripts. So what? This
study is important because of what? For whom? so we have to state. But in the
importance of study, we have to explain according to the big first. So, if from
this study, we see it may be of interest to society. So, what is he? have to
describe below. The community is huge. We have to explain in one paragraph.
Then, shrink again to 1.6.2 what is smaller again. For example, the Ministry of
Education or the Ministry of Education. So, put this title means this study is
important for this one. So, describe below him. Why is he important? But, make
sure when our description relates back to our study. What is the meaning of our
title or study? From which point is it important? Then down again, the smaller
one. Maybe school? From which angle is the school? in what sense is this study
important. So, is he important to the teacher only? headmaster or student? So
that's another one. So, this one we can place students. From the big to the
small. So now in what sense is it important? Explain in one paragraph. Then, it
may be the teacher because the teacher needs to provide materials for teaching
and learning (T&L). So, what do we describe in terms of? So, in this
sometimes it is found that there are supervisors who state that every
description in this that you have explained for these sub-topics should be
supported by other scholarly studies or other studies. Yes. As I said, this is
up to the supervisor because we as supervisors have a different school of
thought. Our thinking is different. So, there may be a supervisor saying
"well, you put support for each one". Why is it important to society?
Why is it important to the ministry? Why school? Why students? Why teacher? So,
there must be support. So mcm me, for me if elaborated for me is the importance
of this study according to the study is according to your own study. So, when
we make a description, it must be closely related to our study. So, explain
from which angle it is important. So, when we make a description, it is okay
for me if there is no reference because the description you wrote in this is
clear enough for each one. How important each of these is. How important this
study is to the community, ministries, schools, students, and teachers. This
amount of interest usually we will not place one interest only. It seems that
this study is not important. So usually, we will place a minimum of 3, a
maximum of 5. This is normal. For example, if you want more than 5 you can, but
if there are too many, it is possible that many are in the same category. So,
we do not need to put too many sub-topics. We can put it together so that it
becomes another subtopic. This is because, when there are too many sometimes as
examiners, we see okay why this is the same as this, this is the same as this,
this is the same as that. Why do you have to explain to break him anyway? So,
if a minimum of 3 is okay. So, we can collect. So, remember, when compiling the
importance of this study must be from large. The community is vast yes, small
small small finally individual yes, student teacher.
RUJUKAN: YouTube Channel
Prof. Dr Normaliza - https://youtu.be/ybSmRq8m-RU
BUKTI SUBSCRIBE YOUTUBE:
BUKTI KEHADIRAN:
No comments:
Post a Comment