TERJEMAHAN BAHASA MELAYU:
7. Sorotan Kajian (Bab 2)
Bab 2. Sorotan kajian.
Dalam sorotan kajian, 2.1 pengenalan. Seperti biasa dalam pengenalan ini, kita
mahu huraikan apa yang ada dalam bab ini. Juga terangkan dalam bab ni terdiri
daripada 2 subtopik yang berkaitan. Pastikan subtopik berkaitan tajuk kita. Dicadangkan
kalau untuk master, bacelor atau diploma kita boleh ada 2 subtopik. Itu
terpulanglah. Kita tengok berapakah pemboleh ubah dalam tiap-tiap tajuk itu.
Kemudian yang PhD pula, kita kadang-kadang ada 3 subtopik ataupun 2. Kita
tengok jugalah apa pemboleh ubah dalam subtopik ini. Macam contohnya 2.2 ini
kajian tentang, kita ambil yang besar dulu. Secara menyeluruh dahulu. Mungkin
kita ambil kajian tentang wacana sahaja. Okay, jadi kajian tentang wacana ini
kita letaklah , kita letakkan kajian-kajian yang pastikan bahawa kajian itu 5
tahun kebelakang. Okay, ni saya jelaskan banyak kali bahawa 5 tahun belakang
maknanya tahun awak hantar tesis tolak tahun belakang 5 tahun. Bukannya tahun
awak daftar. Kalau kita daftar 2020, kemudian awak nak tolak pula ambil 5 tahun
kebelakang. Ini dah salah, kerana awak baru daftar 2020. Maknanya jangkaan awak
nak hantar tesis mungkin 2023. Jadi kalau hantar tesis 2023 maknanya sorotan
kajian mestilah 5 tahun kebelakang yang terakhir 2019. Jadi apa yang ada dalam
ni mestilah 5 tahun yang terkini. Jadi sebagai pelajar awak tak boleh katakan
“tiada kajian”. salah! “saya tak jumpa la kajian Prof” “saya tak jumpa dekat
mana yang terkini” “saya jumpa yang 1980-an, 1990-an, awal 2000” . Itu tidak
boleh. Semua kajian ada. Maknanya kalau ada sikit-sikit hampir juga boleh. Itu
yang kita dapat jurang penyelidikkan. Jadi yang ini awak boleh letakkan. Jadi
pastikan awak ambil satu kajian yang begitu menyerlah tentang wacana.
Contohnya, awak huraikan semuanya tentang kajian tersebut, kemudian sokong.
Jadi dalam sorotan kajian perlulah
mencari persamaan dan perbezaan. Itulah jadinya kritis. Dalam sorotan kajian
ini perlu cari persamaan, perbezaan barulah ia jadi kritis. tidak bolehlah, ada pelajar dia tulis sampai 2,3 halaman.
Contohnya kajian oleh Normaliza Abd Rahim (2019) dia letak 2,3 halaman. 2,3
halaman nama normaliza itu la satu yang muka halaman 1 yang lain itu dia tulis
sahaja sampai 3 halaman sampai tidak ada rujukan langsung. Jadi itu salah
caranya kerana itu didapati tidak kritis. Kemudian awak boleh menjurus kepada
kajian tentang animasi. Jadi secara menyeluruhnya, animasi dari segi bagaimana?
Ini contoh ya. Animasi dari segi skrip sahaj ke , animasi cerita biasa ke,
animasi cerita rakyat ke, semua masuk disini. ambil 5 tahun yang terkini dan
kita kalau buat sorotan kajian bukanlah Malaysia sahaja. Barat juga perlu
diambil. Jepun, Korea, Cina. Semua kita perlu ambil supaya kita punya sorotan
itu meluas terutama animasi ini. Memang ada banyak kajian dari Jepun
terutamanya. Jepun yang paling terkenal dengan animasi. Jadi, huraikan itu
pastikan kritis kemudian baru masuk
jurang penyelidikkan. Okay, dalam jurang penyelidikan ini, mesti jelaskan apa
jurang yang ada dalam ini yang berkaitan dengan kajian awak sendiri. Jadi awak
senaraikan nama-nama ini, kajian ini berfokus kepada apa. Contohnya blablabla,
awak senaraikan kajian yang ada dalam ini. Ok, ada jurang nampaknya dalam
kajian tersebut. Kemudian, itu bermakna bila kita mahu jelaskan jurang itu
senaraikan nama-nama dalam ini letak disini kaitkan balik dengan kajian kita.
Kemudian serupa juga dengan yang nombor dua.
Senarai-senarai itu, apa jurang dia, apa persamaan. Sebab itu ada
persamaan dan perbezaan dan kaitkan dengan kajian awak. Itu tadi jurang
penyelidikkan dan 2.5 kesimpulan. Jadi kita harus pastikan rujukan 5 tahun
kebelakang. Nombor dua penulisan dalam sorotan kajian perlulah mencari
persamaan dan perbezaan iaitu perlulah kritis. Kajian seperti hampir sama. Kita
banyak ya berbeza pun boleh. Tidak bersetuju. Maknanya ada perbezaan. Jadi
maknanya cari perkataan yang bersesuaian. Perkataan menyokong, tidak sokong,
tidak bersetuju. Ada banyak. Jadi maknanya penyusunan ayat itu menunjukkan sama
ada ia persamaan atau perbezaan. Serupa juga disini memerlukan penanda wacana. Penanda
wacana ini sangat penting kerana kalau
tidak nanti dia jadi tulisan awak seperti karangan biasa tanpa penanda
wacana. Ini harus. Kita lihat perkara
penting ya 5 tahun kebelakang ,persamaan dan perbezaan iaitu penulisan secara
kritis, dan mempunyai penanda wacana dan juga jurang penyelidikkan perlu ada
sebagai satu subtopik iaitu membuat kaitan kajian dalam sorotan kajian dengan
kajian awak sndiri. Jadi seperti biasa kesimpulan itu kita simpulkan seperti
bab-bab yang lain. Ayat-ayat dalam kesimpulan haruslah letak seterusnya iaitu bab 3 blabla.. Jadi untuk
halaman. "Berapa halaman ya Prof?”. Jadi biasanya kalau pelajar
bacelor atau diploma dengan master biasanya kita letak yang sama iaitu 2:2, 2.3
kita boleh letak 15:15. Bermakna 15 halaman untuk ini, 15 halaman untuk ini.
Untuk PhD sebab kita banyak kajian secara mendalam juga, jadi untuk 2.2, 2.3
kita naik. Ok, ni 30, ni 30 jadi 60. Kalau kurang sikit pun lebih kurang dalam
25:25. Berbeza jumlah halaman dia, berbeza kerana kalau kurang sorotan nampak
pelajar itu tidak membaca. Tujuan kita ada sorotan adalah supaya kita dapat
melihat perbezaan antara kajian yang ada dan kita mencari jurang penyelidikkan
kajian tersebut dan kita kaitkan kajian yang kita lakukan. Sebab itulah kita
perlu banyak untuk kita sorotkan dalam bab 2 ini. Jika kurang maknanya apa yang
kita mahu cari perbezaan, apa yang kita mahu cari jurang penyelidikkan. Tidak
ada. Jadi sangat penting mempunyai jumlah halaman yang bersesuaian. Ada juga
saya dapati apabila saya menjadi pemeriksa pelajar PhD dan pelajar master, dia
punya sorotan kajian adalah 14 halaman sahaja. Itu untuk keseluruhan bab
sahaja. Kemudian ada pelajar PhD dia punya ada 25 halaman untuk kesemuanya.
Jadi, orang kata tidak bersesuaianlah dengan kajian PhD dia. Sorotan kajian ini
juga penting. Serupa penting untuk bab 1, bab 3, bab 4 bab 5. Kira semua
bab-bab penting. Jadi, janganlah jadikan halaman terlalu sedikit sehingga kita tidak dapat mencari apakah jurang
penyelidikkan dia. Bagaimana awak menulis sorotan kajian. Adakah ada
persamaan?, adakah ada perbezaan?, adakah awak buat penulisan secara kritis?
adakah awak guna penanda wacana yang bersesuaian? adakah awak sorot kajian 5
tahun kebelakang? Ini semua penting dalam sorotan kajian.
TERJEMAHAN BAHASA INGGERIS:
7. Study Highlights
(Chapter 2)
Chapter 2. Highlights of
the study. In the highlights of the study, 2.1 introduction. As usual in this
introduction, we want to elaborate on what is in this chapter. Also explain in
this chapter consists of 2 related subtopics. Make sure the subtopics are
related to our topic. It is suggested that for master, bachelor or diploma we
can have 2 subtopics. That's up to you. We see how many variables are in each
of those titles. Then the PhD, we sometimes have 3 subtopics or 2. We also see
what variables in this subtopic. Like for example 2.2 this is a study about, we
take the big one first. Overall, first. Maybe we take the study of discourse
only. Okay, so we put a study on this discourse we put, we put studies that
make sure that the study is 5 years ago. Okay, here I explain many times that 5
years back means the year you submit your thesis minus the last year 5 years.
Not the year you registered. If we register for 2020, then you want to reject
and take 5 years ago. This is wrong, because you just registered 2020. It means
your expectation to submit a thesis may be 2023. So, if you submit a thesis
2023 it means the highlights of the study must be the last 5 years of 2019. So,
what is in this must be the latest 5 years. So as a student you cannot say
"no study". Wrong! "I did not find it Prof. study" "I
did not find near the latest" "I found the 1980s, 1990s, early
2000s". That can't be. All studies are available. This means that if there
is a little bit, it is also possible. That's what we get research gaps. So,
this one you can put. So, make sure you take a study that is so striking about
discourse. For example, you describe everything about the study, then support. So,
in the highlights of the study, it is necessary to look for similarities and
differences. That is so critical. In the highlights of this study, it is
necessary to look for similarities, differences then it becomes critical. no,
there are students he wrote up to 2.3 pages. For example, a study by Normaliza
Abd Rahim (2019) he placed 2.3 pages. 2.3 pages of Normaliza's name is the one
on the front page of the other page, he only writes up to 3 pages until there
is no direct reference. So that's the wrong way because it was found to be not
critical. Then you can lead to the study of animation. So overall, how in terms
of animation? Here is an example. Animation in terms of scripts only, regular
story animation, folklore animation, all come in here. take the latest 5 years
and we if the highlight of the study is not only Malaysia. The West also needs
to be taken. Japan, Korea, China. All we need to take so that we have the
spotlight is widespread especially this animation. There are indeed many
studies from Japan especially. Japan is best known for its animation. So,
explain that make sure it is critical then just enter the research gap. Okay,
in this research gap, must explain what gaps are in this related to your own
research. So, you list these names, this study focuses on what. For example,
blablabla, you list the studies that are in this. Ok, there seems to be a gap
in the study. Then, that means when we want to explain the gap, list the names
in this place here and link back to our study. Then similar to the number two.
The lists, what gaps he has, what the similarities are. That is why there are
similarities and differences and relate them to your study. That was the
research gap and 2.5 conclusions. So, we have to make sure the reference is 5
years ago. Number two writing in the study highlights need to find similarities
and differences that is critical. Such studies are almost identical. We can do
a lot of different things. Do not agree. That means there is a difference. So,
it means to find the right word. Words support, do not support, do not agree.
There are many. So, the meaning of the sentence structure shows whether it is a
similarity or a difference. Similarly, here also requires discourse markers.
This discourse marker is very important because otherwise he will be your
writing like a regular essay without a discourse marker. This is a must. We see
the important thing yes 5 years ago, the similarities and differences that is
critical writing, and have discourse markers and also research gaps should be
there as a subtopic that is to make the study in the study highlight with your
own research. So as usual we conclude that conclusion like the other chapters.
The sentences in the conclusion should be placed next which is chapter 3 blabla.
So, for the page. "How many pages, Prof?". So usually if you are a
bachelor or diploma student with a master, we usually put the same, which is 2:
2, 2.3, we can put 15:15. That means 15 pages for this, 15 pages for this. For
PhD because we a lot of in-depth research too, so for 2.2, 2.3 we go up. Ok, this
30, this 30 so 60. If a little less is more or less in 25:25. The purpose of
our highlighting is so that we can see the difference between the existing
study and we find the research gap of the study and we link the study we do. That’s
why we need a lot to highlight in this chapter 2. If less means what we want
find the difference, what we want to find the research gap. No. So it is very
important to have the appropriate number of pages. Some, I also find when I
become a PhD examiner and master student, he has so the study rattan is 14
pages only. That is for the whole chapter only. Then there is the PhD student
he has there are 25 pages for all of them. So, people say it does not fit with
his PhD study. The highlights of this study are also important. Equally
important for chapter 1, chapter 3, chapter 4 chapter 5. Calculate all the
important chapters. So, do not make the page too small so that we cannot find
out what the research gap is. How do you write highlights of the study? Are
there any similarities? are there any differences? do you write critically? do
you use appropriate discourse markers? did you highlight the study 5 years ago?
These are all important in the study highlights.
RUJUKAN: YouTube Channel
Prof. Dr Normaliza - https://youtu.be/EQSL1RPfhtk
BUKTI SUBSCRIBE YOUTUBE:
BUKTI KEHADIRAN:
No comments:
Post a Comment