Tuesday, December 15, 2020

BBN3402SATU2020 : MINGGU 7 QUOTATION

 

Original Text

Microsoft

Edited

Evidence

1

It makes me feel better when I just let things go.

Ia membuatkan saya berasa lebih baik apabila saya hanya membiarkan perkara pergi.

Ia menjadikan saya lebih baik jikalau saya melepaskan sesuatu perkara pergi.

 

Melepaskan sesuatu perkara membuatkan saya berasa lebih baik.

 

“Sulaiman, ini buku cerita tentang rumah papan,” sebut Alim sambil menghulurkan buku melalui pagar rumah.

(Cerita Sosial 5: Jiran: Hlm 27: 2)

2

I work hard every day to achieve my goal but the more I work, the more goals I want to achieve.

Saya bekerja keras setiap hari untuk mencapai matlamat saya tetapi semakin saya bekerja, lebih banyak matlamat yang saya mahu capai.

Setiap hari saya bekerja keras untuk mencapai matlamat akan tetapi semakin banyak saya bekerja, semakin banyak matlamat yang ingin saya capai.

 

 

Setiap hari, Alim cuba memahami kerja seharian di rumah. Alim belajar untuk bersabar dan rajin bekerja. Alim belajar untuk monolong ibu bapa. Alim belajar untuk menolong abang dan kakak. Alim belajar untuk menolong adik perempuan di rumah.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25: 12)

3

Nature makes me feel bless every day.

Alam membuatkan saya berasa rahmat setiap hari.

Alam semula jadi menjadikan hari saya lebih diberkati.

 

Alam semula jadi memberi saya rahmat.

 

Alam semula jadi sentiasa melahirkan rasa syukur dalam diri saya.

 

Suasana kampung yang berlainan daripada biasa membuatkan Alim sekeluarga lebih rapat. Alim tahu di mana ayam dan itik dan reban ayam. Alim juga tahu di mana reban ayam yang baharu.

(Cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk : Hlm 23:3)

4

Missing a person will make you feel bless that you still have feeling towards others.

Hilang seseorang akan membuat anda berasa rahmat bahawa anda masih mempunyai perasaan terhadap orang lain.

Merindui seseorang menjadikan saya orang yang sentiasa bersyukur kerana masih mempunyai perasaan terhadap orang lain.

 

Perasaan rindu terhadap orang lain membuatkan seseorang bersyukur.

“Saya rindu keluarga saya setiap hari,” sebut Alim sambil tersenyum.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25: 14)

 

“Kami sayang dan rindu Alim,” kata ahli keluarga yang lain serentak. Mereka semua ketawa.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 26: 1)

 

5

Feeling bless with what I have today.

Rasa diberkati dengan apa yang saya ada hari ini.

Saya berasa bersyukur dengan apa yang saya ada harini.

 

 

“Mak Cik Timah tak sedih. Mak Cik Timah gembira kerana Alim baik dengan Sulaiman,” kata Mak Cik Timah sambal memandang ke arah Sulaiman yang membasuh basikal kecilnya.

( Cerita Sosial 2: Saya yang istimewa : Hlm 24: 8)

 

6

I will always try my best to be a better person every day.

Saya akan sentiasa cuba sedaya upaya untuk menjadi orang yang lebih baik setiap hari.

 

Kita perlu mencuba menjadi orang yang lebih baik setiap hari.

 

Kita perlu berusaha untuk menjadi orang yang lebih baik.

 

Ibu memerhatikan Alim sambil tersenyum. Ibu tahu Alim akan belajar dengan rajin. Ibu mahu Alim pandai dan boleh  menjaga diri. Hari ini, Alim sudah pandai memakai baju sekolah sendiri. Alim sudah pandai memakai kasut sekolah. Alim sudah pandai membawa botol air ke sekolah. Alim tidak lupa bersalaman dengan bapa, abang Imran, kak Madinah dan Aisyah. Alim juga pandai mengemas katil sebelum ke sekolah. Ibu bangga dengan Alim. Ibu tahu Alim boleh berdikari.

(Cerita Sosial 4: Hati: Hlm 26: 3)

 

7

To ask for forgiveness is like a big burden off your shoulder.

Untuk meminta pengampunan adalah seperti beban besar dari bahu anda.

Meminta kemaafan umpama menghilangkan beban besar yang ditanggung.

 

Memohon kemaafan adalah satu bebanan yang besar ditanggung.

 

 

 

Alim tersengih dan cuba menyapu sampah. Akhirnya, dia berjaya menghabiskan kerjanya.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25: 11)

8

I forgive you today. I forgive you tomorrow. I forgive you that days in between.

Saya memaafkan anda hari ini, saya memaafkan anda esok. Saya memaafkan anda hari-hari di antara.

Ampuni orang lain setiap hari.

 

Memaafkan orang lain setiap hari.

 

Ampuni orang lain setiap hari.

 

 

Ibu memegang tangan Alim lalu diusapnya. Alim terdiam seketika. Alim memandang ke arah ibu dan tersenyum.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25: 9)

 

9

Be truthful in everything that you do.

Bersiar-sangka dalam segala yang anda lakukan.

Jujur dalam segala apa yang anda lakukan.

“Alim suka Sulaiman. Sulaiman kawan Alim,” kata Alim lagi sambal melambai kea rah Mak Cik Timah lalu masuk ke dalam rumah.

(Cerita Sosial 2: Saya yang Istimewa: Hlm 24: 9)             

10

Remind yourself every day that you are a good person.

Ingatkan diri anda setiap hari bahawa anda adalah orang yang baik.

Percayalah kita adalah orang yang baik.

 

Sentiasa mengingatkan diri bahawa kita orang yang baik.

“Sama-sama Mak Cik. Ibu kata, berkongsi itu perbuatan yang baik. Ibu juga pesan, Sulaiman jirang yang baik. Mak Cik Timah pun baik. Pak Cik Yakub pun baik. Kita semua mesti baik dengan jiran,” jawab Alim sambal menganggukkan kepala.

(Cerita Sosial 2: Saya yang Istimewa: Hlm 24: 5)


Rujukan: Noraien Mansor Normaliza Abd Rahim (2017). 200 Quotes for you... for us... Terengganu, Penerbit UMT. 





Bukti Kehadiran :





 

No comments:

Post a Comment

BBN3401SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN COMPUTER

  NURHANI HASYA BINTI SHAHRIZAN  197773 Bismillah…. Dengarlah coretan dan rintihan saya ini.. Sem 5 ni mencabar betul. Lagi-lagi kene hada...