TERJEMAHAN BAHASA MELAYU:
9a. Keputusan dan Perbincangan
(Bab 4)
Sekarang kita pergi pada bab 4
ya. Bab 4 ini kalau kita lihat bab 4 ni sebenarnya kita buat analisis. Inilah
yang dikatakan bab ataupun kajian awak, penulisan awak sendiri, apa yang awak
kaji selama bertahun-tahun. Inilah hasilnya. Jadi dalam bab 4 ni kalau kita
lihat dalam buku ini, kita sebenarnya kalau bab 4 ini kalau kita ada
pengenalan, kemudian kita ada analisis objektif 1, kemudian analisis objektif
2, analisis objektif 3, rumusan dan kesimpulan.Okay kalau kita lihat, kalau
kita tengok sekarang ya. Contohnya, kita ada, kalau kita berbalik pada kajian
yang tadi ya. Kajian kita yang tadi, iaitu Kajian Wacana Tekstual Skrip
Analisis Animasi Cerita Rakyat Melayu. Jadi 4.1 pengenalan, seperti biasa
pengenalan kita nak memperkenalkan apa ada dalam bab ini. Jangan keliru ya.
Biasanya pelajar ni dia pergi letak pengenalan siap ada rujukan lagi. Tak
perlu, tak perlu ada rujukan. Pengenalan ni kita nak memperkenalkan apa yang
ada dalam bab itu. Kita jangan bagi dia keliru, kadang-kadang bila letak pulak
ada rujukan. Dah jadi lupa macam sorotan kajian pulak ye. Jadi sekarang ini
bahagian pengenalan satu perenggan kan kita masuk 4.2 iaitu kita dah mula untuk
melihat balik kepada objektif kita. Yang pertama mengenalpasti wacana tekstual
skrip animasi cerita rakyat melayu. Jadi tajuk kita ini. Kita sebenarnya ambil
daripada objektif. Jadi bila kita ambil objektif, perkataan mengenalpasti dah
takde. Jadi kita terus kepada wacana tekstual skrip animasi cerita rakyat
Melayu. Ini tajuknya. Dalam tajuk ini merujuk kepada objektif 1. Jadi sekarang
ni bila dah ambil tajuk ini, awak akan menggunakan teori. Teori itu kita dah
bincangkan dalam bab 3 tadi. Jadi kita
nak menggunakan teori. Bila kita analisis, kita perlu guna teori. Jika tiada
teori macam seolah-olah tidak berpegang kepada apa sahaja. Bermakna ini
longgar. Bila longgar nanti, huraian analisis menjadi salah. Jadi sekarang ini
kita akan merujuk kepada teori. Contohnya, wacana tekstual ini kita akan guna
Teori Analisis Wacana Normaliza Abd Rahim (2019). Jadi Teori Analisis Wacana
Normaliza Abd Rahim (2019) ini terbahagi kepada tiga elemen iaitu kandungan,
konteks dan juga andaian. Kandungan ini ada tema, konteks ada tatabahasa, latar
dan emosi. Kemudian di bawah andaian ada pendapat, perujukan dan juga
persoalan. Oleh kerana data yang kita nak analisis menggunakan Teori Analisis
Wacana, jadi kita perlu tulis macam ini. Setelah tulis tajuk ini, kita terus
pergi ke 4.2.1 iaitu kandungan. Kita kena tulis terus apakah elemennya. Hal ini
kerana bila pemeriksa tengok, kajian ini memang merujuk kepada teori. Jadi itu
yang betul. Dalam kandungan itu, awak perlu buat keputusan bahawa setiap elemen
ini perlu sediakan lima bukti. Bukti kita telah dapat daripada skrip tadi.
Kemudian, daripada kandungan dan skrip dah ada data yang dapat tadi. Contohnya,
sistem koding macam contohnya sekarang skrip animasi cerita rakyat. Awak ambil
lebih kurang tiga puluh skrip animasi dan awak menomborkan skrip animasi itu
dengan menggunakan koding skrip atau SK. Awak ada SK1 hingga SK30. Jadi
sekarang daripada tiga puluh contoh itu tadi, awak nak ambil lima sahaja contoh
sedangkan yang lain itu memang ada tetapi yang lain itu kita letak di lampiran.
Kita tidak boleh menghurai sehingga tiga puluh skrip. Nanti ada sampai empat
atau lima jilid awak punya tesis. Jadi sekarang ni contohnya skrip. Yang ini
tema sebab tadi di bawah kandungan ialah tema. Jadi sekarang, contohnya awak
letak skrip, SK10, SK13, SK20, SK23 sebab yang ini awak peroleh. Ini awak boleh
letak jadual 1, tema kekeluargaan sebab awak sendiri sudah kenap lasti daripada
tiga puluh skrip ini awak dah kenal pasti ada
contohnya lima tema yang menyerlah dalam skrip ini. Jadi, daripada tema
kekeluargaan adalah tema-tema yang lain. Jadi awak dah dapati daripada skrip
yang lima ini yang Nampak menyerlah. Awak ambil skrip sepuluh kemudian awak
letak tema apa. Memang kita letak tema kekeluargaan, tetapi awak kena pastikan
bahawa dari segi yang macam mana yang ada tema kekeluargaan kerana cerita
rakyat ini kadang-kadang dari segi kekeluargaan itu contohnya daripada cerita
Pipit dengan Cenderawasih. Burung Cenderawasih dengan anaknya. Bermaksa dua
sahaja kekeluargaan itu. Jadi, maknanya di sini kekeluargaan awak letak watak
iaitu Cenderawasih dan anaknya. Yang kekeluargaan SK13 pula, apa watak yang menunjukkan
kekeluargaan tersebut. Jadi awak senaraikan. Kemudian, bawah jadual 1 awak buat
huraian iaitu “jadual 1 di atas menunjukkan tema kekeluargaan”. Kemudian, awak
huraikan satu-satu. Jelaskan tentang tema kekeluargaan skrip ke sepuluh ini
tentang watak oleh Cenderawasih dan anaknya. Macam mana yang menunjukkan tema
kekeluargaan. Sebab itu awak kena ambil ayat daripada skrip itu dan tunjukkan
sebagai bukti. Ayat ini menunjukkan kekeluargaan yang mana Cenderawasih telah
memberi anaknya makan dengan penuh kasih sayang. Sebab ayat dalam skrip
menunjukkan sebegitu. Jadi kemudian awak jelaskan. Setelah awak dah kenal pasti
tema kekeluargaan itu, berikan pendapat awak pula. Apa yang awak dapati bahawa
adakah ini menunjukkan kekeluargaan. Macam mana contohnya menunjukkan
kekeluargaan antara bukan pemburu dengan anak dan isterinya di rumah atau
pengail ikan. Jadi itu yang awak kena sertakan dengan pendapat. Jadi pendapat
ini biasanya pelajar boleh tulis “hal ini berkemungkinan” sebab ini daripada
pendapat awak. Jadi pendapat ini kita boleh gunakan “hal ini berkemungkinan
burung Cenderawasih seekor burung yang penyayang terhadap anaknya kerana burung
Cenderawasih didapati sentiasa berada di sisi anaknya. Jadi itulah pendapat
awak. Jadi, awak huraikan sampai habis. Kemudian jadual ke 2 pula, tema lain dan sama
hurainnya. Yang bahagian huraian ini biasanya bukan satu perenggan. Kita
pecahkan kepada dua perenggan sebab nanti akan menjadi terlalu panjang iaitu
satu ke dua halaman. Jadi untuk kandungan sahaja yang tema itu awak dah ada
lima jadual. Belum masuk lagi bahagian kedua yang kita nak huraikan mengikut
teori iaitu konteks. Jadi maknanya sekarang 4.2.2 baru masuk konteks. Bila awak
dah masukkan konteks ini, awak huraikan dahulu. Huraikan apa itu konteks
menurut Teori Analisis Wacana Normaliza Abd Rahim (2019). Kemudian, barulah
awak bahagikan kepada yang ini. Oleh kerana elemen konteks ada tiga, menurut
teori ini tatabahasa ini sangat luas. Terpulanglah kepada pelajar memilih tiga
tatabahasa, tiga latar dan tiga emosi. Terpulang kepada teks itu. Dalam skrip
itu yang mana awak rasa banyak, yang itulah awak buat kajian. Latar ini
terbahagi kepada latar masa, latar tempat dan latar masyarakat. Emosi posif dan
negatif. Jadi, awak terus boleh bahagikan. Yang ini ada banyak, awak perlu
pastikan sistem pernomborannya biar betul. Jadi sekarang ini konteks, kita dah
tahu apa itu konteks. 4.2.2.1 kita masuk tatabahasa. Dalam tatabahasa huraikan
apa itu tatabahasa. Menurut siapa dan tahun berapa dan kajian ini berfokus
kepada tiga sahaja. Jadi apa? Jadi yang ini memang banyaklah. Kalau tiada
sistem pernomboran nanti agak keliru. Barulah kita pecahkan kepada apa di bawah
tatabahasa. Kita ambil tiga sahaja di bawah tatabahasa. Jadi awak nak fokuskan
kepada apa. Seperti biasa, ada sub topik huraikan sikit apa makna tersebut.
Kemudian yang ini baru awak masukkan data. Dah masukkan data perlu ada garis
melintang sahaja. Tidak perlu garisan menegak. Jadi letak di sini jadual,
hurai. Jadual dan nombor ini sambung yang tadi. Tadi jadual dah 5, sekarang 6.
Jadi untuk tatabahasa ini sub topik ada tiga, jadi boleh sediakan tiga jadual.
3 jadual untuk tatabahasa, 3 latar masa, 3 latar tempat, 3 latar masyarakat dan
3 emosi positif dan 3 negatif. Perlu ingat, uktuk jadual perlu tulis “jadual 6
di atas”. Sebab itu bab 4 sistem pernomboran sangat penting kerana kita nak
tahu sub topik atau sub sub topik. Bila dah ada nombor kitab oleh tahu ini
sebenarnya bawah kategori yang mana. Objektif kajian ini kita ada dua, nombor
satu tadi mengenal pasti wacana tekstual. Kemudian objektif tiga menggunakan
teori elemen ketiga daripada analisis wacana iaitu andaian. Yang mana dia temu
bual pelajar dan memberi komen tentang skrip animasi cerita rakyat. Jadi dia
pecahkan yang ini sahaja lah. Makna yang ini tak perlu. Jadi lebih jelas. Jadi
sekarang ini kalau kita lihat, kandungan dah siap, bermakna konteks dah siap
bermakna dah siap objektif satu. Jadi, setelah itu bermakna awak kena letak
rumusan. Rumusan untuk objektif satu iaitu rumusan untuk kandungan dan konteks.
Jadi, tulis rumusan sini dalam satu perenggan. Dalam ini sangat penting yang
mana perlu sokong kajian dalam bab dua. Sebab bab dua tadi sorotan kajian yang
berkaitan dengan kajian kita, jadi kena sokonglah. Kemudian, kita kena sokong
dengan teori. Jadi, kena sokong dengan teori contohnya disokong dengan Teori
Analisis Wacana Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian ini bertepatan dengan hasil
kajian yang dilakukan oleh blab la bla dalam bab dua. Kena letak sokongan ini,
sokongan kajian kena lima tahun terkini sahaja. Tahun terkini ialah 2020, lima
tahun ke belakang habis sampai tahun 2016 sahaja. Kita kena kenal pasti bahawa
kajian-kajian tentang wacana contohnya telah banyak dilakukan sejak dulu lagi.
Animasi pun banyak tetapi cerita animasi luar negara yang banyak. Jadi, yang
terkini supaya tesis kita adalah lebih berkualiti dan terkini. Itu sangat
penting. Jadi, ini sekarang baru rumusan objektif satu. Kita masuk rumusan
objektif dua pula, bermakna kita masih ada rumusan 4.3 objektif dua. Objektif
dua menganalisis kesan skrip animasi cerita rakyat. Kemudian, letak andaian.
Hurai apa maksud andaian menurut Normaliza Abd Rahim (2019). Kemudian, masukkan
pendapat iaitu sub topik untuk andaian. Beri definisi pendapat menurut
Normaliza Abd Rahim (2019). tiap satu berikan bukti daripada perbualan
kanak-kanak tersebut. Di sini juga awak perlu gunakan sistem coding bahasa.
Coding untuk sampel kajian kerana kita nak temu bual pelajar sekolah rendah, S1
sehingga S30. semua data peroleh letak di lampiran. Pilih mana yang sesuai
sahaja. Di akhirnya jangan lupa letak rumusan. Nombor tu 4.3.2. seperti yang
tadi juga, rumusan perlu disokong kajian lima tahun ke belakang sahaja.
Kemudian, sokong dengan teori. Akhirnya 4.4 barulah kesimpulan. Ayat akhir
mestilah kita ceritakan tentang apa yang ada dalam bab seterusnya supaya ada
kesinambungan di antara dua bab. Yang ini tentang rumusan sebenarnya bergantung
kepada pensyarah. Ada pensyarah tidak mahu rumusan di akhir setelah
menganalisis, sekadar ada disokong kajian pada tiap-tiap hurain. Bagi saya
mudah sahaja, apa yang kita rumuskan kita ulang balik kemudian kita sokong.
Sama juga kalau letak di dalam tu. Kadang-kadang saya daptii ada pelajar yang
tiap-tiap dia hurai dia akan sokong. Saya tengok ayat dia sama, orang yang sokong
orang yang sama. Jadi, benda tersebut seolah-olah macam tiada usaha dia nak
buat ayat yang berbeza. Jadi pastikan ayat mestilah berbeza di atas dan di
bawah. Untuk bab 4 ini, oleh kerana kita ada dua objektif. Bab 4 ini kita
punya. Kita yang analisis memang berbeza dengan orang lain. Contohnya daripada
objektif satu, 40 halaman untuk objektif satu sahaja. 40 halaman untuk objektif
2 untuk master. Dalam tiap-tiap halaman tidak boleh objektif 1 20 dan objektif
2 70. Mesti sama setiap objektif. Jangan ketara sangat. Bila kita punya, kita
rasa bangga dan penulisan perlu cantik. Semua bab dalam tesis perlu ada penanda
wacana. Kalau tiada, bukan penulisan akademik. Ini sangat penting. Kita boleh
gunakan berlainan menunjukkan ia penulisan akademik. Maka adalah wajar setiap
pelajar menggunakan penanda wacana yang betul dan pelbagaikan. Jangan guna
perkataan ‘oleh itu’ daripada halam satu sehingga halaman akhir. Saya rasa bab
4 ini dah okay, saya telah terangkan dengan jelas dan juga penggunaan
jadual-jadual. Pastikan bahawa bila kita buat, mudah untuk pemeriksa itu baca
dan mudah untuk faham apa yang ingin kita sampaikan. Jangan bagi pemeriksa
susah, kalau susah nanti kita kena buat tesis ini sekali lagi. Kita
seboleh-bolehnya jangan terlalu lama buat tesis tulis menulis kerana bila
terlalu lama kita rasa sangsi. Saya rasa ini sahaja untuk bab 4.
TERJEMAHAN BAHASA INGGERIS:
9a. Decisions and Discussions
(Chapter 4)
Now we go to chapter 4. If we
can see chapter 4 actually, we do analyses. It is about the chapter from your
research, your own writing about your research since years. This is the result.
So, in chapter 4, we can see in this book, chapter 4 includes introduction,
objective 1, objective 2 and objective, summary and conclusion. Okay what we
see now, for example we have earlier research. Just now, our research is “Kajian
Wacana Tekstual Skrip Analisis Animasi Cerita Rakyat Melayu”. So, for 4.1
introduction as usual we introduce the thing that include in this chapter. Do
not confuse. Normally, student puts introduction with reference. It is not needed;
the reference should not be included. Introduction is introducing about what is
in this chapter. Do not get confused. If
reference is added, it will look like literature review. Thus, introduction
section is one paragraph that we add 4.2 that we start to look back at our
objectives. Firstly, identify “wacana tekstual skrip animasi rakyat melayu”. So,
this is the topic that we take from objective so when we put objective, the
word identify should be excluded. So, we go straight to the textual discourse
of the animated script of the Malay folk story. It's the title. In this heading
refers to objective 1. So now that's when you take this title, you'll use the
theory. That theory we discussed in chapter 3.
So, we want to use the theory. When we analyze, we need to use the
theory. If no theory sort of seems not to stick to anything. Meaning this is
loose. When loose later, the description of the analysis becomes wrong. So now
we will refer to the theory. For example, this textual discourse we will use
Abd Rahim's Normal discourse Analysis Theory (2019). So, The Theory of Normal
Discourse Analysis Abd Rahim (2019) is divided into three elements which are
content, context and assumptions. This content has themes, contexts there are
grammar, background and emotions. Then under the assumption there are opinions,
persuasion and even questions. By the data cycle we want analysis using
Discourse Analysis Theory, so we need to write this sort. After writing this
title, we continue to go to 4.2.1 i.e., content. We have to write directly what
are its elements. This is because when the inspectors are looking at it, this
study does not refer to the theory. So that's right. In that content, you need
to decide that each of these elements needs to provide five evidence. Our
evidence has been able to get from the script earlier. Then, from the content
and the script there is data that can be earlier. For example, a coding system
of sorts for example now animated scripts of folk stories. You take
approximately thirty animation scripts and your number the animation script
using the script coding or SK. You have SK1 to SK30. So now out of the thirty
examples earlier, you want to take five examples while others are that is
indeed there but the others are, we put in the attachment. We can't disperse up
to thirty scripts. Then there are up to four or five volumes of you have a
thesis. So now that's for example the script. This one theme of the reason for
the reason under content is the theme. So now, for example you put the script,
SK10, SK13, SK20, SK23 because you get. This you can place table 1, family
themes because you have already known lasts from these thirty scripts you
identify for example five highlight themes in this script. So, from family
themes are other themes. So, you've got to find out of this five-script that
seems to stand out. You take the script ten then you put what theme put. Indeed,
we put family themes, but you have to make sure that in terms of which we have
family themes because these folk stories are sometimes in terms of family for
example from Pipit's story with “Cenderawasih”. “Cenderawasih” with his son.
Force two of the family. So, the meaning here is where your family puts the
character, “Cenderawasih” and his son. The family of SK13, what is the
character showing the family. So, you list. Then, under table 1 you make a
description of "table 1 above showing the theme of family". Then, you
describe one-on-one. Explain about this tenth script family theme about the
character by “Cenderawasih” and his son. How to demonstrate family themes.
That's why you've got to take a verse from the script and show it as evidence.
This verse shows the family to which “Cenderawasih” has given his son a loving
meal. The reason for the verse in the script shows that. So, then you explain.
Once you have identified the theme of family, give your opinion. What you find
is that does this show family. How for example shows family between non-hunters
and his son and wife at home or fish referees. So that's what you've got to
include with opinions. So, this opinion is usually a writable student
"this is likely" for this reason from your opinion. So, this opinion
we can use "this is probably the bird of a loving bird against his son
because the “Cenderawasih” bird is found to always be on the side of his son.
So that's your opinion. So, you describe until exhausted. Then table 2 anyway, another theme and the
same description. This section of description is usually not a paragraph. We
break down into two paragraphs because it will be too long that one to two
pages. So, for the content only that theme you have five tables. Not to mention
the second part we want to describe according to the theory of context. So its
meaning now is 4.2.2 new in context. When you enter this context, you describe
first. Describe what is context according to The Theory of Normaliza Discourse
Analysis Abd Rahim (2019). Then, you will be divided into this one. Since the
context element there are three, according to this theory this grammar is very
wide. It is up to the students choosing three grammars, three backgrounds and
three emotions. It's up to that text. In that script where you taste a lot,
that's what you do the study. This background is divided into backgrounds of
time, background and background of society. Positive and negative emotions. So,
you continue to divide it. This one has a lot; you need to make sure that the
numbering system let it be right. So now that's context, we've got to know what
the context is. 4.2.2.1 we enter grammar. In grammar describe what is grammar.
According to whom and how many years and the study focuses on three only. so
what? So, this one is indeed a lot. If there is no numbering system later it is
quite confused. Then we break down into what is under grammar. We take three
under grammar. So, you want to focus on what. As always, there are sub-topics
describing a little what that means. Then this one just you entered the data.
Enter data needs to be a overage line only. No need for vertical lines. So, put
here the table, parse. This table and numbers are connected earlier. Earlier
table dah 5, now 6. So, for this grammar sub topic there are three, so can
prepare three tables. 3 tables for grammar, 3 background times, 3 spot
backgrounds, 3 community backgrounds and 3 positive emotions and 3 negatives.
Keep in mind, the table knock needs to write "table 6 above". That's
why chapter 4 numbering systems are very important because we want to know sub
topics or sub topics. When there is a scriptural number by knowing this is
actually under which category. The objective of this study we have two, the
number one earlier identified the textual discourse. Then the objective of
three uses the theory of the third element of discourse analysis i.e.,
assumptions. Which he interviews students and comments on the animated script
of folk stories. So, he broke this one alone. This meaning is undeterred. So,
it's clearer. So now that if we see, the content is ready, meaning that the
context is ready to mean the completion of one objective. So, after that means
you have to put a formula. Formulation of the objective of one i.e.,
formulation for content and context. So, write a summary here in one paragraph.
In this very important which should support the study in chapter two. Reasons
for chapter two earlier highlights of studies related to our studies, so be
supported. Then, we have to support it with theory. So, getting supported by
the theory for example is supported by Abd Rahim's Normal discourse Analysis
Theory (2019). The study coincided with the results of a study done by blab la
bla in chapter two. Why put this support into the latest five years of study.
The latest year is 2020, five years backwards running out until 2016 alone. We
identify that studies on discourse for example have been done a lot since a
long time ago. There are many animations but a lot of overseas animation
stories. So, the latest so that our thesis is of better quality and up-to-date.
That's very important. So, this is now the new formulation of objective one. We
enter the dual objective formula, meaning we still have a formulation of 4.3
objectives of two. The dual objective analyzes the effects of the animated
script of folk stories. Then, put the assumption. Describe what assumptions
mean according to Normaliza Abd Rahim (2019). Then, enter an opinion which is
sub-topic for assumptions. Give the definition of opinion according to
Normaliza Abd Rahim (2019). each give evidence from the conversations of the
child. Here you also need to use the language coding system. Coding for study
samples because we wanted to interview primary school students, S1 to S30. all
data obtained in the attachment. Choose which ones are suitable only. In the
end do not forget the layout of the formulation. Number 4.3.2. As in the past,
the formulation should be supported by a five-year backward study only. Then,
support with the theory. Finally, 4.4 is the conclusion. The final sentence
must we tell us what is in the next chapter so that there is a continuation
between the two chapters. This one about the formula actually depends on the
lecturer. There are lecturers who do not want the formulation at the end after
analyzing, simply there are supported studies on every description. For me it's
simple, what we summarize us back then we support it. The same goes for it if
you put it in. Sometimes I find that
there are students who every one she describes is going to support. I see the
verse he is the same, the person who supports the same person. So, the thing
seems like there is no effort he wants to make a different verse. So, make sure
the sentences must be different above and below. For chapter 4 of this, since
we have two objectives. Chapter 4 of this we have. We whose analysis is indeed
different from others. For example, from an objective of one, 40 pages for an
objective only. 40 pages for objective 2 for master. Every page can't objective
1 20 and objective 2 70. Must be the same of each objective. Chapter 4 of this
we have. We whose analysis is indeed different from others. For example, from
an objective of one, 40 pages for an objective only. 40 pages for objective 2
for master. Every page can't objective 1 20 and objective 2 70. Must be the
same of each objective. Don't be noticeable very much. When we have it, we feel
proud and writing needs to be beautiful. All chapters in thesis should have discourse
markers. If nothing, not academic writing. This is very important. We can use
differently indicating it's academic writing. Hence, it is desirable that each
student uses the correct discourse markers and diversify. Do not use the word
'therefore' from page one until the final page. I think chapter 4 of this dah
okay, I have clearly described and also the use of tables. Make sure that when
we do, it's easy for the inspector to read and it's easy to understand what we
want to convey. Don't for inspectors hard, if it's hard we've got to do this
thesis again. We as far as possible do not do too long do the write thesis
write because when it is too long, we feel willing. I think this is only for
chapter 4.
RUJUKAN: Youtube Channel Prof.
Dr. Normaliza: https://youtu.be/WkDMTy6FJqA
BUKTI SUBSCRIBE YOUTUBE:
BUKTI KEHADIRAN:
No comments:
Post a Comment