TERJEMAHAN
BAHASA MELAYU:
4.
Batasan Kajian (Bab 1)
Dalam
bab 1 kita ada 1.7 iaitu batasan kajian. Yang ini juga pelajar selalu membuat
silap atau terlupa meletakkan ia. Jadi saya cadangkan dalam penulisan batasan
kajian boleh dibuat dalam bentuk jadual. Jadi ini batasan kajian dan justifikasi.
Batasan kajian ini hendak menyatakan apa itu justifikasi dan kenapa memilih ia.
Kenapa kita memilih instrumen itu dan membuat soal selidik. Jadi kita kena
letak, jadi kita kena letak batasan iaitu 20 pelajar SK Serdang. Jadi bagi
justifikasi kenapa awak memilih 20 pelajar ini. Okay kenapa awak memilih 9
tahun. Jadi kenapa 20, kenapa tidak 30, kenapa tidak 19. Selepas itu,
justifikasi. Kenapa SK Serdang? Nyatakan. Kenapa bukan di Perlis? Kenapa tidak
sekolah di Terengganu? Jadi awak kena justifikasi. Kemudian, apa pemilihan awak
biasanya dalam batasan kajian di ambil daripada metodologi kajian. Daripada
metodologi, dia punya sampel, responden, lokasi kajian atau awak
menggunakan buku teks Melayu Tingkatan Lima.Kenapa pilih itu,
berikan justifikasi. Okay dalam justifikasi ini awak boleh letak, ayat awak,
kemudian letak rujukan Normaliza Abd Rahim, mengatakan bahawa memang boleh.
Kenapa pemilihan SK Serdang menurut menteri pendidikan. Contoh, Sk Serdang
merupakan sekolah luar bandar yang sekian, tetapi ringkas kerana...
Ini
menunjukkan jadual dan justifikasi. Kemudian awak huraikan pula dalam bentuk
jadual, Kalau awak menggunakan temu bual secara ringkas. Setiap perkara perlu
ada justifikasi. Kadang kadang orang tidak letak kerana menganggap ia tidak
perlu. Yang penting siapa sampel? Kenapa umur 9 tahun? Kenapa lokasi di situ?
Kenapa tidak dijalankan di negeri lain? Kenapa tidak dijalankan di Korea. Jadi
kena ada justifikasi. Perlu ada jadual apa di atas, awak diminta untuk membuat
huraian. Huraikan satu persatu dan ulang balik dengan ayat panjang. Kenapa
pemilihan 20 orang pelajar? Kenapa SK Serdang? Jadi hurai dengan lebih jelas
dan panjang supaya tidak ada persoalan daripada pemeriksa. Misalnya, apabila
dia tengok analisis data atau bab 3, tiada ditulis. Soalan yang ditanya oleh
pemeriksa adalah 20 orang dan terkedu tidak boleh menjawab soalan. Jadi bila
sudah ada di sini. pemeriksa baca dan tengok jadual, sudah difahamkan.
Contohnya kenapa novel bertajuk Salina? Kenapa Novel Salina? Kenapa tidak novel
yang lain di pasaran? Jadi awak boleh justifikasi bahawa Novel Salina telah
memenangi anugerah. Jadi perlu letaj justifikasi tersebut. Pastikan justifikasi
yang diletak ini memang justifikasi yang menyerlah. Contoh, ada pelajar yang
buat tentang majalah A. Kenapa pilih majalah A itu? Pelajar menjawab bahawa
dalam justifikasi itu majalah A telah memenangi anugerah pada tahun tersebut.
Jadi itu betul. Contoh batasan tentang cerpen pada tahun 2015, cerpen tersebut
diambil dari majalah tersebut. Jadi boleh digunakan. Justifikasi mesti perkara
yang penting yang menyebab kenapa awak pilih sampel itu, umur itu, dan semua
perlu ada dalam bentuk jadual. Kemudian, buat huraian di bawaj supaya ia lebih
jelas supaya tidak ada persoalan daripada pemeriksa. Jangan lupa ada penanda
wacana supaya kita nampak sebagai penulisan akademik.
TERJEMAHAN
BAHASA INGGERIS:
4.
Limitations of the Study (Chapter 1)
In
chapter 1 we have 1.7 which is the limit of the study. This one too student
always make mistakes or forget to put it down. So, I suggest in writing the
limitations of the study can be made in tabular form. So, this is the limit of
study and justification. The limitations of this study are to state what is
justification and why choose it. Why do we choose that instrument and make a questionnaire?
So, we have to put, so we have to put a limit that is 20 students of SK
Serdang. So, to justify why you chose these 20 students. Okay why did you
choose 9 years. So why 20, why not 30, why not 19. After that, justification.
Why SK Serdang? State. Why not in Perlis? Why not school in Terengganu? So, you
have to be justified. Then, what your selection is usually within the limits of
the study is taken from the research methodology. Of methodology, he got the
sample, respondents, survey or body location using textbooks Malay Form Lima.
Why selected it, provide justification. Okay in this justification you can put,
your sentence, then put the reference Normaliza Abd Rahim, saying that it is
possible. Why the election of SK Serdang according to the minister of
education. For example, SK Serdang is a very rural school, but simple because
...
This
shows the schedule and justification. Then you describe it in the form of a
schedule, if you use a brief interview. Everything needs to have justification.
Sometimes people don’t park because they think it’s unnecessary. What matters
is who the sample is? Why 9 years old? Why the location there? Why not run in
another state? Why not run in Korea. So, there must be justification. Should
there be any schedule above, you are asked to make a description. Explain one
by one and repeat with long sentences. Why the selection of 20 students? Why SK
Serdang? So, explain more clearly and at length so that there is no question
from the examiner. For example, when he looks at data analysis or chapter 3,
nothing is written.
The
questions asked by the examiner were 20 people and paused could not answer the
question. So, when it is already here. the examiner read and looked at the
schedule, already understood. For example, why is the novel titled Salina? Why
Salina Novel? Why not another novel on the market? So, you can justify that
Salina Novel has won an award. So, it is necessary to read the justification.
Make sure that the justification placed is indeed a clear justification. For
example, some students did about magazine A. Why choose magazine A? Students
replied that in that justification magazine A had won an award that year. So
that's right. An example of restrictions on short stories in 2015, the short
stories were taken from the magazine. So can be used. Justification must be the
important thing that causes you to choose the sample, the age, and everything
should be in tabular form. Then, make a description below so that it is clearer
so that there are no questions from the examiner. Do not forget there are
discourse markers so that we see it as academic writing.
RUJUKAN:
YouTube Channel Prof. Dr Normaliza - https://youtu.be/oywLQj4vNXM
BUKTI
SUBSCRIBE YOUTUBE:
BUKTI
KEHADIRAN:
No comments:
Post a Comment